kirjat
turussa rakennetut laivat osa I, II ja III
Suomalaisen laivanrakennuksen tarina
Osa III – Pansiossa rakennetut laivat, on nyt tilattavissa.

Suomessa on rakennettu laivoja satoja vuosia, ja Turussa laivanrakennuksen historia ulottuu todistetusti lähes 300 vuoden taakse. Tämä perinteikäs ala on työllistänyt kymmeniä tuhansia suomalaisia ja tarjoaa edelleen työtä monille. Vaikka laivanrakennus on ollut merkittävä osa Turun ja Suomen teollisuushistoriaa, viimeisimmät turkulaista laivanrakennusta käsittelevät teokset ovat peräisin 1990-luvulta. Onkin tärkeää kerätä ja tallentaa ainutlaatuista muistitietoa, joka liittyy jopa viime vuosikymmeninä rakennettuihin laivoihin, ennen kuin se katoaa.
Tällä hetkellä Meyer Turun telakalla rakennetaan jälleen sarjaa maailman suurimpia risteilyaluksia. Tämä osoittaa osaltaan, että laivanrakennus on Suomessa yhä elinvoimaista ja että laivanrakennusyhteisö on laaja ja aktiivinen. Yhteisö koostuu monista eri toimijoista, kuten telakoista, tilaajista, toimittajista ja näiden puitteissa toimivista laivanrakennusinsinööreistä. Yksi heistä on kirjasarjan toimittanut Hannu Lehtonen, jolla on vuosikymmenien työkokemus suomalaisessa telakkateollisuudessa. Hänen kaltaisensa ammattilaiset ovat innokkaita muistelemaan ja jakamaan kokemuksiaan laivoista, joita he ovat olleet itse suunnittelemassa ja rakentamassa. Tämä muistitieto on arvokasta ja upeaa nähdä miten sellainen koottu näihin kirjoihin.
Nämä kirjat, Turussa rakennetut laivat osat I, II ja III, antavat upean kuvitetun kokonaiskuvan Turussa rakennetuista laivoista. Kansien väliin on kerätty laivoja 1800-luvun purjelaivoista toisen maailmansodan jälkeisiin sotakorvauslaivoihin Neuvostoliitolle, joista sai alkunsa nykyaikaiseen laivanrakennukseen siirtyminen 1950-luvulla, jatkuen maailman hienoimpiin ja suurimpiin risteilylaivoihin.
Alun perin kirjailijan itsensä painattamaa ensimmäistä kirjaa tehtiin vain niille, jotka olivat tilanneet kirjat. Kirjoja ei ollut muuhun myyntiin, joten Laradi päätti painattaa kirjoja lisää ja avustaa uusien painatuksessa, sekä myydä niitä omakustannehintaan jäsenille ja muille kiinnostuneille.
Huomaathan, että postitus ja/tai sovitut noudot tapahtuvat Turun ammattikorkeakoulun laivanrakennusinsinööriopiskelijoiden toimesta vapaaehtoisvoimin, joten noudatathan tilauslomakkeen ohjeita.
Ongelmatapauksissa tai muihin kuin maksu- ja lähetysasioihin liittyen otathan yhteyttä info@laradi.fi.
Taustaa ja kirjaesittelyt
Toimittaja/kirjailija Hannu Lehtonen, jäätyään eläkkeelle 40 vuoden telakkauran jälkeen, totesi Meyer Turun telakan laivareferenssien vajavuuden ja sopi telakan silloisen tiedotuspäällikön Tapani Myllyn kanssa, että voisi tehdä laajemman “referenssiluettelon” kirjan muodossa hyödyntäen telakan ja muiden lähteiden arkistoja sekä telakan valokuvaajana toimineen Jouni Saariston ottamia kuvia.
Näin alkoi kirjasarjan tekeminen, oikeastaan osasta II, mutta laajentuen siitä pian osaan I ja myöhemmin osaan III.
Osa I – vuodesta 1732 vuoteen 1960 rakennetut laivat
Meyer Turun historia on jäljitettävissä vuoteen 1732. Kirja esittelee rakennettuja laivoja aikajärjestyksessä kuvin ja perustiedoin niiltä osin kuin tietoja on ollut löydettävissä, sekä ajankohtiin liittyvin lisätiedoin.
Turussa rakennettiin tänä aikana monenlaisia laivoja, esimerkiksi ensimmäinen Suomessa rakennettu merihöyrylaiva oli s/s Furst Mencchikov, jonka vesillelasku tapahtui Turussa 28.6.1836, laivan pituus oli 36 m ja koneteho 90 hv. Vuosina 1846-1852 venäläis-suomalaiselle valaanpyyntiyhtiölle rakennettiin neljä alusta: Sitka, Atka, Freija ja Turku (myöhemmin varusteltiin vielä valaanpyyntilaiva Ajan, ainoa josta on kuva). 1930-luvulla rakennettiin 4 sukellusvenettä: Vetehinen, Vesihiisi, Iku-Turso ja Vesikko (5. Saukko rakennettiin Helsingissä). 30-luvun alussa rakennettiin Suomen laivaston silloiset ylpeydet Panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen. Sodan jälkeen Turussa rakennettiin sotakorvauksena yli 70 alusta, joista viimeinen sotakorvausalus Amderma luovutettiin 30.11.1951. Ja silloin vielä, toisin kuin nykyään, toimitettiin aluksia Kiinaankin, 6 rahtilaivaa vuosina 1956-1957.
Osa II – vuodesta 1960 vuoteen 2014 rakennetut laivat
Kirja esittelee rakennettuja laivoja aikajärjestyksessä ja lisäksi kunkin vuosikymmenen toimintaympäristöä on kuvattu telakan ja Turun osalta.
Vastoin yleistä tietämystä Turussakin on tehty jäänmurtaja, tai ainakin melkein, sillä 1963 rakennettiin jäänsärkijän Tor runko, mutta loppuvarustelu tehtiin Helsingissä. Vuosina 1975-76 rakennettiin aikoinaan maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat Don Carlos ja Don Juan, joiden autokannet olivat vaneria. Arktisten rahtilaivojen SA-15 sarjasta 9 rakennettiin Turussa vuosina 1982–84. Vuonna 1990 toimitettu Silja Serenade oli ensimmäinen matkustajalaiva jossa oli kävely/kauppakatu keskellä laivaa. Vuosina 1996-97 rakennettiin neljä jättimäistä 135000 m³ LNG laivaa. Vuosista 1999-2003 alkoi maailman suurimpien risteilylaivojen sarjat Voyager-luokalla, jatkuen 2006-07 Freedom-luokalla ja 2009-10 Oasis-luokalla (ja 2023 eteenpäin Icon-luokalla).
Osa III – Pansiossa rakennetut laivat
Osat I ja II herättivät huomaamaan että kyseisistä kirjoista puuttuivat Pansiossa rakennetut laivat, joten tämän aukon täyttämiseksi tehtiin osa III, jonka toimittajina olivat Henri Tuominen ja Hannu Lehtonen. Kirja on tehty samaan tapaan kuin aiemmat osat; siinä on kustakin laivasta kuva ja laivan päätiedot.
Kirjassa on alkuun kuvattu Kansallisarkiston lähteistä Pansion telakoiden toimintojen vaiheet, Valmetin Pansion telakka ja Laivateollisuuden (Laten) telakka. Laten toiminta alkoi sotakorvauskuunareiden rakentamisella. Kaikenkaikkiaan Suomessa rakennettiin 91 kuunaria, joista Hollming rakensi 45 (näistä Raumalla rakennetuista sotakorvauskuunareiden rakentamisesta tehtiin väitöskirja ”Sydämellä rakennetut laivat”). Lisäksi tähän kirjaan on lyhyesti lisätty tietoa Håkan Sjöströmin merimaalauksista. Hänen maalauksiaan on kirjan sivuilla 81-87. Häkan Sjöström oli yksi maamme etevimmistä merimaalareista.
HINNASTO
TURUSSA RAKENNETUT LAIVAT OSA I
Vuodesta 1732 vuoteen 1960 rakennetut laivat.
Sivumäärä 92 sivua
30 €
TURUSSA RAKENNETUT LAIVAT OSA II
Vuodesta 1960 vuoteen 2014 rakennetut laivat.
Sivumäärä 210 sivua
45 €
TURUSSA RAKENNETUT LAIVAT OSA III
Pansiossa rakennetut laivat.
Sivumäärä 162 sivua
50 €
TOIMITUSVAIHTOEHDOT
- Posti (hinta 7 €)
- Nouto Turun Ammattikorkeakoululta (hinta 0 €)